Det var en gång…för sex år sedan…

På Rimforsa kulturfestival 2006 anordnade vi en utställning med den då nyligen bortgångna Linköpingsfotografen Bernt-Ola Falck. Ulrika Falck hade dels med sig sina och BOs vänner Bernt Josephson med fru och dels några lådor med de fotoböcker som BO gett ut sedan slutet av 1980-talet. Under festivaldagen gick jag och funderade på att det där med fotoböcker verkade ju lite speciellt och bokhandlare, ja det hade jag ju ingen aning om. Men jag tänkte att man kanske skulle kunna sätta upp en enkel webbutik, så skulle man nog kunna sälja hur mycket böcker som helst, för dessa fantastiska böcker som Ulrika hade med sig hade jag ju aldrig sett till salu nånstans och det måste väl tusan finnas fler än jag som tycker dom är fantastiska.

Ulrika skulle åka hem på kvällen och jag hade i ganska färskt minne hur tungt det hade varit att bära dessa böcker från bilen till utställningslokalen, så jag frågade om jag fick köpa loss resten som blev över. Efter lite diskuterande med Bernt kom hon tillbaka med ett förslag…böckerna blev mina, jag sålde lite till den kvällen och kunde dagen efter bära några betydligt lättare lådor till min bil, som jag dessutom kunde köra ända fram till ytterdörren. Jag hade ju sett filmen ‘Notting Hill’ där Hugh Grant sitter i sin ‘Travel book shop’ …Julia Roberts tittar in…ja ni vet…det var ju bara att byta ut Hugh mot sig själv i tankarna…framtiden låg utstakad…Bokhandlare i Rimforsa…mmm…

Kulturfolk

Kommentera

